Nyheter & kampanjer

unnamed

SEAT ger sig in på MC-marknaden med en helelektrisk ”eScooter”

By | Nyheter | No Comments

 SEAT ger sig in på MC-marknaden med en helelektrisk ”eScooter”

Martorell, Spanien, 6 november 2019. Med SEAT eScooter concept ger sig nu den spanska biltillverkaren in på motorcykelmarknaden och breddar därigenom sitt engagemang för hållbar mobilitet i städerna ytterligare.

  • SEAT eScooter concept premiärvisas på Barcelona Smart City Expo World Congress den 19 november
  • 2020 börjar SEAT försäljningen av sin 100% elektriska motorcykel som motsvarande en 125-kubikare
  • SEAT eScooter kommer finnas tillgänglig för både privatpersoner och fordonspooler

Martorell, Spanien, 6 november 2019. Med SEAT eScooter concept ger sig nu den spanska biltillverkaren in på motorcykelmarknaden och breddar därigenom sitt engagemang för hållbar mobilitet i städerna ytterligare. 2020 börjar företaget sälja sin egen eldrivna motorcykel, motsvarande en 125 cc-modell. Premiärvisningen sker på Smart City Expo World Congress i Barcelona den 19 november.

Nya SEAT eScooter concept ingår i företagets urbana mobilitetsstrategi vars fokus ligger på att tillhandahålla hållbara transportlösningar för städer. Redan vid förra Mobile World Congress lät SEAT meddela att man kommer gå i spetsen för Volkswagens-koncernens mikromobilitetsstrategi. I denna ingår också konceptbilen SEAT Minimó, liksom SEAT eXS Kickscooter powered by Segway, som presenterades vid fjolårets Smart City Expo.

SEATs VD Luca de Meo framhöll att ”Storstädernas ständiga tillväxt gör effektiv mobilitet till en av de viktigaste frågorna att lösa. Med bekräftelsen av en lansering av företagets första eScooter tar vi ytterligare ett steg med vår urbana mikromobilitetsstrategi.”

Barcelona har en lång tradition när det gäller tvåhjuliga transportmedel och är den stad i Europa som har flest motorcyklar per capita. Därför kommer SEAT att utveckla konceptet i samarbete med den Barcelona-baserade el-motorcykeltillverkaren Silence, och man kommer att sälja eScooter både till privatpersoner och för användning i fordonspooler.

Gör eldriven, hållbar mobilitet tillgänglig för fler

SEAT håller på att utvecklas till en leverantör av mobilitetstjänster vilket innebär att verksamheten sträcker sig längre än till bara fordonstillverkning. Detta gör man för att kunna svara upp mot en av framtidens mest tongivande trender: en samarbetsbaserad, delad, hållbar ekonomi. Redan i dag erbjuder företaget bilpoolstjänster via Respiro, och dessutom säljer man SEAT eXS KickScooter powered by Segway, som också finns för fordonspoolstjänster via uppstartsföretaget UFO.

”Med tanke på den omfattande transformationen i transportindustrin är det ett genidrag av SEAT att gå från att vara en traditionell biltillverkare till att ta ett helhetsgrepp för mobilitet, dessutom en hållbar sådan i form av eldrivet, situationsanpassat och med möjlighet att enkelt dela fordon för ett effektivt nyttjande.”

säger Susanne Karlsson, Produktchef e-Mobility på SEAT Sverige.

Nyligen presenterade den spanska biltillverkaren också konceptbilen SEAT Minimó – en 100% eldriven bil som kan sägas kombinera det bästa med en bil och en motorcykel och är konstruerad för att passa de mobilitetsplattformar som kommer att forma den fria rörligheten i framtidens städer.

unnamed(4)

SEAT Dealer Teams Robert Dahlgren tog hem SM-titeln i helgen.

By | Nyheter | No Comments

SEAT Dealer Teams Robert Dahlgren tog hem SM-titeln i helgen.

SEAT Dealer Team – PWR Racing tog i helgen sin fjärde SM-titel på tre säsonger. Det var Robert Dahlgren som efter fjorton race och totalt 252 plockade poäng säkrade årets titel i TCR Scandinavia (tidigare STCC).

SEAT Dealer Team – PWR Racing tog i helgen sin fjärde SM-titel på tre säsonger.

Det var Robert Dahlgren som efter fjorton race och totalt 252 plockade poäng säkrade årets titel i TCR Scandinavia (tidigare STCC). Det är Dahlgrens andra titel i förarmästerskapet med SEAT Dealer Team och CUPRA.

– Det här är en oslagbar känsla, att vinna ett andra SM-guld tillsammans med det här teamet. Det är vår tredje säsong ihop och vi kämpar så hårt varje år för att nå de här framgångarna. Jag är oerhört tacksam för alla som gör detta möjligt, teampartners, supporters och alla inblandade, säger Robert Dahlgren.

Årets mästerskap levde ända till sista tävlingsheatet och var en tuff fight hela vägen över mållinjen. Men med totalt tio pallplatser och fyra segrar i teamets CUPRA TCR stod Dahlgren till slut som mästare på lördag eftermiddag. Teamkamraten Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde sin bästa säsong hittills med teamet och tog totalt fem pallplatser, varav en seger under årets säsong.

– Det har varit en fantastisk säsong och att få avsluta på pallen i sista racet, med min teamkompis Dahlgren som mästare är en grym känsla! Hela teamet har presterat på absolut högsta nivå och jag är oerhört stolt över att vara en del av SEAT Dealer Team, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Mästerskapssegern är pricken över i:et på en fyra år lång resa med SEAT Dealer Team – PWR Racing. Teamet har tagit 65 pallplatser, varav 21 segrar och säkrat fyra SM-titlar med SEAT och CUPRA. Förarmästerskapet i STCC 2017, team- och juniormästerskapet i STCC 2018 och förarmästerskapet i det nybildade TCR Scandinavia 2019.

– Först och främst stort grattis till hela teamet, det har varit en fröjd att se dem agera ute på banan! Vi kan blicka tillbaka på fyra oerhört framgångsrika säsonger med SEAT Dealer Team och vi ser redan fram emot vad framtiden har att bjuda på, säger Per Brinkenberg, märkeschef på CUPRA & SEAT Sverige.

Skoda_Kamiq_6

Skoda Kamiq

By | Nyheter | No Comments

Skoda KAMIQ

Hög markfrigång och kompakt storlek gör KAMIQ lätt att tycka om.

Skoda KAMIQ

Hög markfrigång och kompakt storlek gör KAMIQ lätt att tycka om.

Lägg till en sportig offroad-design, hög körposition och generösa innerutrymmen och du har en bil att älska. Perfekt för dig som vill ha SUV-känslan utan att för den skull behöva köra en stor bil.

KAMIQ gör ett starkt intryck med sina kraftfulla konturer och nya designdrag. Den slående tornadolinjen gör att bilen ser längre ut. En karaktäristisk kylargrill, hög markfrigång och en frontspoiler understryker offroad-känslan hos KAMIQ.

KAMIQ har det nya interiörkonceptet med varma färger och LED interiörsbelysning i olika färger att välja till. Färgerna ger en visuell accent till interiörfärgerna och skapar en kontrast mot sömmarna i sätesklädseln.

Koppla din smartphone via SmartLink+ för att lyssna på musik eller få vägbeskrivningar speglade på infotainmentskärmen. Välj mellan två infotainmentsystem med touchskärmar från 8 till 9,2 tum.

Tack vare en lång hjulbas har KAMIQ gott om innerutrymmen. Bagageutrymmet är på 400 liter, vilket ökar till hela 1 395 liter vid nedfällda baksäten.

Håll dig torr med ett paraply i förardörren, och som tillval kan du känna dig lugn med skyddslister av plast som fälls ut automatiskt för att förhindra repor på din bil och fordonet bredvid när du öppnar dörren.

Nya ŠKODA KAMIQ TSI 115 fr. 215 400 kr

Standardutrustad med bland annat:

» Adaptiv farthållare

» Bluetooth och SmartLink+ för spegling av smartphone

» 8” infotainment med touchskärm i glasdesign

» Easy start – nyckellöst start-/stoppsystem

» Lane Assist – filhållningssystem

» LED varselljus

» Light Assist – halvljusassistans inkl. regnsensor

» Multifunktionsratt i läder

» Parkeringssensorer bak

» Variabelt lastgolv

unnamed(1)

Så designar man en elbil

By | Nyheter | No Comments

Så designar man en elbil

Konceptbil från CUPRA

SÅ DESIGNAR MAN EN ELBIL

Ambitionen att skapa en känsla, en passion – vi kallar det en WOW-effekt – som måste vara lika intensiv i båda fallen. Det är denna bakomliggande filosofi som styr oss i vårt arbete när vi designar en CUPRA”

  • Elbilen är här på riktigt, och med den omvandlas bilarna, och bilindustrin, från grunden – till exempel vad gäller designen. 
  • Aerodynamiken är en mycket viktig faktor för att bilen ska få så lång räckvidd som möjligt. Därför tas sådant bort som inte längre behövs, som kylargrillen. 
  • Trots skillnaderna är noggrannheten in i minsta detalj och strävan efter att fascinera bilälskarna precis densamma – titta bara på Tavascans eleganta design.

Södertälje, 9 september 2019. – Elbilens framtid är här nu. Genombrottet innebär förändringar i hela kedjan, från utveckling till produktion – och allt börjar med designen av bilen. Vad kan tas bort tack vare eldriften? Hur kan vi designa bilen för att ge den längre räckvidd? Låt oss titta närmare på en bil som ger oss svaren, nämligen CUPRAs nya helt eldrivna konceptbil Tavascan SUV coupé.

Aerodynamiken är själva nyckeln:Den största utmaningen när man designar en elbil är att göra den så aerodynamiskt effektiv som möjligt”, förklarar Alberto Torrecillas, exteriördesigner på CUPRA. För att lyckas med detta använder man sig av vingar och andra aerodynamiska delar på karossen.”Allt får en medvetet skulptural utformning vilket samtidigt ger bilen en själ. Ingen av de aerodynamiska delar som fogas till karossen ser ut att vara maskinellt tillverkade, istället påminner de om muskler och gör silhuetten på CUPRA SUV coupé ännu mer atletisk.”Samtidigt ger de bilen mindre luftmotstånd, vilket i sin tur resulterar i längre räckvidd

– Slimmade bilar: Elbilar behöver batterier för att fungera, och bilkonstruktörerna måste hitta ett lämpligt ställe att placera dem på. När det gäller Tavascan sitter de placerade långt ned. På grund av batteriernas vikt använder sig konstruktörer och designers i första hand av lättviktsmaterial. ”Hela konceptbilen är tillverkad i kolfiber – det material vi vill använda för att representera lättviktskonceptet”, säger Alberto.

– Fälgarna är inte bara snygga: Lägre vikt innebär längre räckvidd, och för detta spelar även fälgarna en viktig roll. På Tavascan mäter de 22 tum i diameter, är försedda med stiliga koppardetaljer och kolfiberbelagda navkapslar som hjälper till att leda luften rätt väg och kyla bromsarna. ”När man konstruerar en elbil är bromsförmågan och energibesparingen extremt viktiga faktorer, och det är detta som gör fälgarna så viktiga i sammanhanget”, betonar CUPRAs exteriördesigner.

– Revolutionerande front- och bakparti: Om det är något som kan sägas vara speciellt särskiljande för en elbil så är det fronten. Till skillnad från förbränningsmotordrivna bilar behöver den ju inte ha någon kylargrill. ”Frontkonceptet är helt nytt. Frontens design innehåller stora, funktionella luftinsläpp. Två av dessa sträcker sig över bilens hela bredd för att kanalisera luften, och en luftridå leder bort den från motorhuven”, förklararAlberto.

På bakpartiet saknar elbilen det för en konventionellt driven bil så viktiga avgasröret. ”Det gör att vi kan åstadkomma perfekt symmetri”, tillägger han.

– Invändiga utmaningar: För en designer utgör också interiören i en elbil en utmaning. Batterierna kräver sin beskärda del av utrymmet, men samtidigt måste man se till att passagerarna har gott om plats och sitter bekvämt. ”Vi har designat en interiör med fyra sportiga kolfiberstolar för att maximera utrymmet och experimenterar också med lätta material för t.ex. instrumentpanelen och de båda mittkonsolerna”, säger Marc Franch, interiördesigner på CUPRA.

Även valet av färger och material bidrar till känslan av rymd i kupén. ”Vi använde vit nappaklädsel för sätena och på den övre delen av instrumentpanelen för att förstärka känslan av rymd ombord. Omgivningsbelysningen, som är unik för konceptbilen, får instrumentpanelen att verka sväva fritt och kontrasterar effektfullt mot det svarta neoprengolvet”, inflikar Frederik Baumann, designer på företagets färg- och klädselavdelning.

– Många skillnader, men samma passion: Den senaste tekniken, exklusiva färger och klädslar, framträdande strålkastare, en dubbelriktad 13″-mittdisplay, säten med individuella uppkopplingsmöjligheter och en elsparkcykel. Vad är fortfarande detsamma för en konventionellt driven CUPRA och en eldriven CUPRA? ”Ambitionen att skapa en känsla, en passion – vi kallar det en WOW-effekt – som måste vara lika intensiv i båda fallen. Det är denna bakomliggande filosofi som styr oss i vårt arbete när vi designar en CUPRA”, avslutar Alberto.

Helelektrisk design med 100% CUPRA-DNA.

Autohallen_SEAT_Tarraco_FR_PHEV_6

SEAT Tarraco FR som laddhybrid

By | Nyheter | No Comments

SEAT Tarraco FR kommer som laddhybrid

Teknik, sportighet och effektivitet i skön förening.

SEAT Tarraco FR kommer som laddhybrid

Teknik, sportighet och effektivitet i skön förening.

  • Med effektiv laddhybrid-drivlina och sportig FR-version tar nu SEAT sin SUV till nya höjder
  • Tack vare sitt batteripaket på 13 kWh, erbjuder Tarraco som laddhybrid en räckvidd vid eldrift på över 50 km* och sänkta utsläpp på under 50 g/km*
  • Med en total effekt på 245 hk, tack vare sin 150 hk (110 kW) starka bensinmotor och en elmotor på 116 hk (85 kW), är Tarraco laddhybrid den starkaste Tarraco-modellen i modellutbudet
  • Tarraco bjuder också på nyheter, t.ex. en funktionell ”coast-to-coast”-belysning och ett infotainmentsystem med större display (9,2″)
  • Både FR-versionen och laddhybrid-drivlinan kommer att finnas för beställning nästa år

 

Martorell, 28 augusti 2019. Med laddhybriddrivning och sportig FR-version blir SEATs populära SUV Tarraco ännu mer effektiv och tilltalande. Tarraco som laddhybrid avspeglar märkets elektrifieringsstrategi, som fram till början av 2021 omfattar 6 eldrivna och laddhybriddrivna SEAT- och CUPRA-modeller.

SEAT satte nytt försäljningsrekord med 369.500 sålda fordon under årets första sju månader. Enbart under juli månad levererades 55.200 bilar, en ökning med 7,8% jämfört med samma månad ifjol. Tarraco bidrar till att öka företagets globala närvaro, och introduktionen av både FR-klädsel och laddhybridteknik kommer att vara viktiga komponenter för att nå de uppsatta målen.

”Tarraco som laddhybrid illustrerar tydligt vårt engagemang för en mer hållbar mobilitet samtidigt som bilen bibehåller all den dynamik och körglädje som är så karakteristisk för en SEAT. Tarraco kommer att vara en av endast ett fåtal laddhybriddrivna alternativ i SUV-segmentet, och vi tror den har stor potential”, säger Luca de Meo, styrelseordförande på SEAT.

Laddhybrid-version: ren effektivitet

SEAT Tarraco, som är konstruerad och designad vid företagets anläggning i spanska Martorell, tillverkas i Tyskland, närmare bestämt i Wolfsburg, Volkswagen-koncernens hjärta. Laddhybriddrivningen kommer att göra SEAT Tarraco ännu effektivare och till ett mycket hållbart alternativ.

Drivlinan, som består av en bensindriven 1,4-liters TSI-motor på 110 kW, en 85 kW stark elmotor och ett litiumjonbatteripaket på 13 kWh, ger föraren tillgång till flera olika körlägen. Laddhybriddrivna Tarraco gör det möjligt att köra mer än 50 km* på enbart el, d.v.s. utsläppsfritt. För ännu högre prestanda kan man köra med både bensinmotorn och elmotorn inkopplade samtidig.

Denna teknik gör att SUV:en – och SEAT – förbättrar sin effektivitet, och det utan att varken dynamiken eller komforten blir lidande.

Systemets totaleffekt är 245 hk (180 kW) och vridmomentet 400 Nm, vilket ger laddhyriddrivna Tarraco en topphastighet på 217 km/h* och en acceleration från 0 till 100 km/h på kvicka 7,4 sekunder*. Vad som är ännu viktigare är att CO2-utsläppen kommer att ligga under 50 g/km* (enl. den officiella WLTP-testkörcykeln).

Tarraco FR: Sportig och distinkt

FR-versionen av Tarraco kommer att göra den stora SUV:en ännu mer lockande och dessutom framhäva den sportiga karaktären extra tydligt.

Den utvändiga designen har förfinats ytterligare med bredare skärmbreddare, en sportigare bakspoiler och med speciella 19-tums FR-lättmetallfälgar. Som tillval finns maskinbearbetade 20″-fälgar. Till dessa förändringar ska läggas att den specifika FR-kylargrillen pryds av ett SEAT-märke, bak förstärks FR-looken av bakljus som lyser över hela bilens bredd. Den hellackerade exteriören förstärker bilens dynamik på samma sätt dom det ”handskrivna” Tarraco FR-emblemet.

Den nya färgen ”Fura Grey” lyfter fram förändringarna i exteriören och ger kunderna ännu fler alternativ för att kunna sätta sin personliga prägel på bilen. Tarraco blir också säkrare och ännu mer praktisk.

Till de nya tillvalen hör t.ex. ”Trailer Assist” som gör det betydligt enklare att manövrera ett släp och också minskar risken för att stöta på problem när man ska parkera. Lägg till parkerings-värmare som gör det möjligt att snabbare värma upp motorn och kupén i extremt kallt väderochTarraco blir ännu mer praktisk.

Invändigt har kupén ”skulpterats” på ett smart sätt för öka komforten och också utrustats med den senaste generationen av SEAT:s infotainmentsystem – som bl.a. innehåller ett navigationssystem med en 9,2”-display. Det här gör SUV:en ännu mer digitaliserad; allt för att optimera förarens feedback och passagerarnas uppkopplingsmöjligheter.

Fram tronar man nu i skålade sportstolar med elektrisk inställning och minnesfunktion (på förarsidan). De är klädda i en kombination av ett sportigt, neoprenliknande material som kompletteras av sofistikerat läder för extra komfort. På förarplats hittar vi dessutom aluminiumpedaler och en ny sportratt dekorerad med FR-logo.

Introduceringen av FR-versionen och den avancerade laddhybrid-drivlinan gör SEAT Tarraco till en av de sportigaste och mest bränslesnåla modellerna i det stora SUV-segmentet. Till detta ska läggas att den är en bil som bjuder på förstklassiga uppkopplings-, komfort- och assistanssystem liksom design och styling av yppersta klass. Tillverkningen av nya Terraco FR-versionen och drivlina med laddhybrid drar igång nästa år.

Världspremiär för SEAT Tarraco FR PHEV (konceptbil) blir det på årets upplaga av den internationella bilsalongen i Frankfurt.

 

* alla tekniska data gällande SEAT Tarraco FR PHEV är preliminära och kan komma att ändras.

4192fc57-7f75-4f1d-b934-8ccbff7f0abe

CUPRA VISAR EN EXKLUSIV HELELEKTRISK KONCEPTBIL

By | Nyheter | No Comments

CUPRA visar upp en exklusive helelektrisk konceptbil

CUPRA elektrifierar

  • Den helt eldrivna konceptbilen ger en glimt om företagets vision för hur en sportig CUPRA kommer att se ut i framtiden
  • Högprestandakonceptet är elegant som en sportcoupé och har samma imponerande utstrålning som en SUV
  • CUPRA konceptet premiärvisas vid årets upplaga av den internationella bilsalongen i Frankfurt

Martorell, Spanien, 22 juli 2019 –CUPRA möter morgondagens krav genom att kombinera hög prestanda med en avancerad drivlina och elegant design.

Med en siluett som påminner om en 4-dörrars crossover kombinerat med en SUV:s starka närvaro och en sportcoupés elegans, presenterar CUPRA en konceptbil som ger en antydan om företagets framtidsvision. Närmare bestämt handlar det om den första helt eldrivna personbilen från CUPRA, och det avspeglar sig i den tuffa designen.

Exteriören är en mix av exklusivitet och förfining som tillsammans med de atletiska proportionerna tillför ny energi i sitt segment. Den grymt snygga fronten utstrålar kraft och prestanda, luftintagen bidrar effektivt till att öka räckvidden. Det lågt placerade CUPRA-märket är belyst och fångar blicken direkt.

Bak hittar vi naturligtvis inga avgasrör, men en diffusor som förutom att optimera aerodynamiken också förstärker den redan potenta högprestandalooken ytterligare. De stilfulla baklyktorna sträcker sig effektfullt över hela bakpartiet som också pryds av en CUPRA-logo.

CUPRA konceptet kommer att premiärvisas vid årets upplaga av den internationella bilsalongen i Frankfurt i september.

Mazda%20CX-30_Reveal_Adventure_IN_5

MAZDA CX-30

By | Nyheter | No Comments

MAZDA CX-30

An­pas­sad efter ditt liv

Vår helt nya SUV, Mazda CX-30, är alltid redo. Den är designad med den eleganta designfilosofin Kodo – Soul of Motion för ultimat komfort och har avancerad Skyactiv-teknologi för prestanda med körglädje. Mazda CX-30 är perfekt i storlek, med bra utrymme för dig, dina medpassagerare och det du vill packa med dig. Du kan enkelt stuva in alla dina prylar och ge dig iväg för att njuta av nästa äventyr.

Mazda CX-30 – Oförglöm­lig körgläd­je

Den nya generationens Skyactiv-fordonsarkitektur och människocentrerade teknik skapar den där Jinba Ittai-känslan av perfekt harmoni mellan föraren och bilen. Helt nya Mazda CX-30 reagerar exakt på varje kommando, från den lättaste rörelsen med ratten eller gaspedalen. Skyactiv-motorerna ger kittlande prestanda, enastående bränsleekonomi och låga utsläpp.

Mazda CX-30 – En bil som drar till sig uppmärksamhet

Helt nya Mazda CX-30 har en ny design som bygger på den vidareutvecklade KODO-designen och japans estetik samt nästa generations plattformsarkitektur som gör det omöjliga möjligt. Rymlig och bekväm interiör och kompakt och elegant exteriör. En helt praktisk men unik SUV.